Wstęp
Namawiam do troski o to, aby język był bogaty, wykształcony i sprawny.
Rozdział I
Przyjęte definicje podstawowych pojęć
- kultura języka
- błąd językowy
Rozdział II
Zjawiska niepożądane w naszym języku
- lata pięćdziesiąte (analfabetyzm, wpływy obcojęzyczne, okupacja)
- lata sześćdziesiąte (ubogie słownictwo, kultura żywego słowa, brak nawyku pracy ze słownikiem, zobojętnienie, język PRL)
- lata siedemdziesiąte (brak oczytania, umiejętności samokształcenia, wulgaryzmy)
- lata osiemdziesiąte (korzystanie z gotowych wzorów, slogany, brak nawyku samokontroli)
- lata dziewięćdziesiąte (zapożyczenia, skracanie wyrazów, błędy ortograficzne i interpunkcyjne, niestaranne formatowanie tekstu, nieestetyczny wymiar komunikatu, nieetyczny komunikat)
- zadanie na następną dekadę: Zachęcić do czytania.
|
Rozdział III
Przemiany na rzecz kultury języka
- potrzeba przemian edukacyjnych
- podniesienie poziomu nauczania języka polskiego
- podręczniki, to zbyt mało
- staranne definiowanie pojęć
- umiejętność korzystania z bibliografii
- odwołania do Biblii i mitologii
- tworzenie systemu wiedzy (nie uczyć oderwanych pojęć)
Rozdział IV
Metody pomiaru wiadomości i umiejętności
Rozdział V
Samokształcenie
- przeciwdziałanie wkuwaniu (powtórz, zapamiętaj)
- przeciwdziałanie werbalizmowi
- przeciwdziałanie niedbalstwu, niesystematyczności
- umiejętność cytowania
- umiejętność sporządzania bibliografii
- rozwijanie samodzielności, samokontroli i samooceny
|
|