KSIĄŻKA WCZORAJ, DZIŚ I JUTRO BLASK SŁOWA JAK SIĘ UCZYĆ SKUTECZNIE? SPRAWDZIANY (1950-2000) PRACA DOMOWA UCZNIÓW OGLĄDAJĄC TELETURNIEJE CURRICULUM VITAE KWESTIONARIUSZ PROUSTA I HEROLDA Z ALBUMU Krystyna Zaremba, BLASK SŁOWA
Wstęp
Namawiam do troski o to, aby język był bogaty, wykształcony i sprawny.

Rozdział I
Przyjęte definicje podstawowych pojęć
  • kultura języka
  • błąd językowy
Rozdział II
Zjawiska niepożądane w naszym języku
  • lata pięćdziesiąte (analfabetyzm, wpływy obcojęzyczne, okupacja)
  • lata sześćdziesiąte (ubogie słownictwo, kultura żywego słowa, brak nawyku pracy ze słownikiem, zobojętnienie, język PRL)
  • lata siedemdziesiąte (brak oczytania, umiejętności samokształcenia, wulgaryzmy)
  • lata osiemdziesiąte (korzystanie z gotowych wzorów, slogany, brak nawyku samokontroli)
  • lata dziewięćdziesiąte (zapożyczenia, skracanie wyrazów, błędy ortograficzne i interpunkcyjne, niestaranne formatowanie tekstu, nieestetyczny wymiar komunikatu, nieetyczny komunikat)
  • zadanie na następną dekadę: Zachęcić do czytania.
Rozdział III
Przemiany na rzecz kultury języka
  • potrzeba przemian edukacyjnych
  • podniesienie poziomu nauczania języka polskiego
  • podręczniki, to zbyt mało
  • staranne definiowanie pojęć
  • umiejętność korzystania z bibliografii
  • odwołania do Biblii i mitologii
  • tworzenie systemu wiedzy (nie uczyć oderwanych pojęć)
Rozdział IV
Metody pomiaru wiadomości i umiejętności

Rozdział V
Samokształcenie
  • przeciwdziałanie wkuwaniu (powtórz, zapamiętaj)
  • przeciwdziałanie werbalizmowi
  • przeciwdziałanie niedbalstwu, niesystematyczności
  • umiejętność cytowania
  • umiejętność sporządzania bibliografii
  • rozwijanie samodzielności, samokontroli i samooceny
HomePage